lördag 25 oktober 2008

Vegetariska piroger


Aha! En gammal klassiker! Minns när jag såg receptet första gången och tyckte att det lät mysko. Men det är faktiskt mycket gott. Och jag tror att man med samma ide kan göra sig mkt trevliga små calzones, med lite tomatsås och ost, så jag pizzataggar den också. 

Först en pizzadeg (receptet säger att man ska köpa en mix, men jag bara undrar varför?):
1.5 dl ljummet vatten
1 msk olja
25 g jäst eller en tsk torrjäst
1 tsk salt
3 + 1 dl vetemjöl

Lös upp jäst i vätska, häll på salt, ev lite socker också om man vill, och blanda i 3 dl vetemjöl. Knåda, och låt jäsa tills det är ca dubbel storlek (ska väl ta 45 min - 1 h). Om man vill kan man lägga i nån örtkrydda så ser det snyggt ut. 

Fyllning
3 morötter
6 champinjoner
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 burk crème fraîche (250 g), gärna smaksatt sådan, t ex paprika chili
olivolja
1 ägg till pensling
salt och peppar och andra coola kryddor om man inte har tillgång till smaksatt crème fraîche. Coola kryddor kan t ex vara rostad paprika kryddblandning eller lite taco-krydda (dock bör man undvika att lukta för kraftigt på kryddan som jag gjorde igår - lyckades aldrig nysa ut det, så jag kände lukten av tacokrydda hela resten av kvällen)

Att göra
Grovriv morötter, strimla lök, kvarta champinjoner.
Fräs grönsakerna i oljan i pannan, pressa över vitlöken. Tag av plattan, krydda, blanda i crème fraîchen. Detta kan förberedas långt i förväg. 

Dela pizzadegen i 6 delar. Kavla ut till cirklar (mkt mjöl är rätt när man kavlar). Lägg på en sjättedel röra, vik ihop, nagga kanterna med gaffel. Lägg på plåt, pensla, och grädda i 15-20 minuter i 200 grader. 

1 kommentar:

  1. de är jättegoda men jag är inte psykologiskt utrustad för att pyssla ihop små piroger.

    SvaraRadera